fbpx

Klant wil niet betalen na fantastische bruiloftshoot, wat nu?

Eén van onze klanten (Emma, 37) is bruiloftsfotografe en vandaag vertelt zij haar verhaal.

Bruiloftsfotografie

“Onlangs had ik een klant die me inhuurde voor trouwfoto’s. Vooraf had ik een goede klik met het stel en had ik een aardig idee wat ze verwachtten.

De dag van de bruiloft was fantastisch! Iedereen was blij en het koppel zag er prachtig uit. Het was een feestje om hun te mogen fotografen en elk intiem moment vast te leggen. Naarmate de dag vorderde, maakte ik de ene na de andere prachtige foto. De omgeving bood een schilderachtig decor dat als achtergrond diende voor mijn composities. Het was echt een leuke dag!

Na de bruiloft begon het bewerkingsproces. Urenlang werkte ik aan de foto’s en de definitieve versies overtroffen mijn verwachtingen. Ik wist zeker dat de bruid en bruidegom de foto’s ook prachtig zouden vinden en was erg trots op mezelf.

Nadat ik de foto’s had geleverd, begon het gezeur: de bruid was niet tevreden. Ze vond de foto’s niet mooi en was teleurgesteld over de kwaliteit van de foto’s, waarbij ze beweerde dat bepaalde beelden niet de beoogde magie hadden vastgelegd. Ze wilde daarom de factuur niet (volledig) voldoen en stelde voor om de helft te betalen (!!).

Je begrijpt zelf dat dit natuurlijk onmogelijk is, gezien al het werk wat ik erin had zitten dus dat weigerde ik. Nou, toen wilde ze niets meer betalen en ging ze negatieve reviews achterlaten. Ik zat met mijn handen in het haar, want wat moest ik hier nou weer mee?

Gelukkig sprak ik met een bevriende advocaat die me adviseerde en er uiteindelijk met de bruid uit is gekomen. Ze kreeg korting, verwijderde de reviews en kreeg toegang tot de RAW-bestanden, zodat ze iemand anders kon vinden om de foto’s te bewerken. Dat heeft natuurlijk nooit mijn voorkeur, maar voor deze keer.. ach.. ik was allang blij dat ik toch grotendeels betaald kreeg en de reviews werden verwijderd!!

Daarna was zijn advies natuurlijk om voortaan met algemene voorwaarden te werken. Hij legde uit dat met duidelijke algemene voorwaarden veel van deze problemen hadden kunnen worden voorkomen. Als ik algemene voorwaarden had gehad, zou ik de klant vanaf het begin hebben kunnen informeren over mijn beleid en verwachtingen. Dit zou mogelijke misverstanden hebben voorkomen en ons beiden duidelijkheid hebben gegeven over wat te verwachten. Ook zou het me juridische bescherming hebben geboden in het geval van een geschil.

Een paar weken later zag ik een advertentie van Fotograafvoorwaarden voorbijkomen op Instagram. Ik heb toen direct het volledige pakket gekocht en binnen 1,5 uur had ik alles geregeld. Echt wat een verademing. Normaal gesproken heb ik niet zoveel met die moeilijke juridische termen, maar in dit pakket wordt alles zo eenvoudig uitgelegd dat zelfs ik het snap. En heb kunnen toepassen. Hahaha dit had ik eerder moeten doen.. Ik raad het Fotograafvoorwaarden pakket dan ook aan iedere fotograaf aan.”

Ook gebruiken?

Bekijk op deze pagina onze pakketten en lees hier meer over ons.